onsdag 28 juli 2010

Glesbygdens ytligheter..

Det här med att bo i en mindre stad innebär ju skillnader mot för att bo i Stockholm tex. Det finns inte lika stort utbud av saker att göra då man är ledig, butikerna o caféerna har öppet kortare tider o sällan kvällsöppet=( Utbudet på kläder är ju heller inte det bredaste, men det löser man ju på många olika sätt nu för tiden.
Men en annan grej som faktiskt har börjat störa mig, trots att jag aldrig har tyckt att jag borde räknas till de ytligare av människor, så stör jag mig på människor som inte orkar bry sig om sitt yttre.
I Stockholm omges man av människor som varje dag är klädd som om de ska vara med i en modetidning eller som alltid är klädd för att kanske kommer det en streetstylefotograf o knäpper en bild på just deras outfit idag..
Det kanske är att gå till överdrift o tänka så långt o verkligen vara topptrendig hela tiden, det är absolut inte det jag tycker att man bör vara, jag tycker ju faktiskt att man ska skita i trender o klä sig efter eget tycke o smak.
MEN, en grej här i Hudik tex är att många inte bryr sig på veckorna hur de ser ut o vad de har på sig, de kommer osminkade, oborstade i halvsunkiga myskläder för att till helgen då krogen lockar, anstränga sig till max med allt vad smink o grejer heter.
Det är lite som i Askungen, då den goda fen förvandlar pumpan till en vacker vagn o hon blir till en vacker prinsessa. Man känner knappt igen alla man känner, så egentligen blir det lite som att befinna sig i en ny stad på helgerna då den goda fen har varit framme o svingat sitt trollspö över staden o dess invånare. Plötsligt kommer de sminkade, tillfixade o visar upp sig från (förhoppningsvis) sitt allra bästa .
Är det inte tråkigt att inte göra sitt bästa av sitt utseende varje dag, utan leva i nån form av halvfabrikat av sig själv? Jag tycker det o jag kanske är rätt ensam om att tänka såhär men jag mår bättre i mig själv om jag bryr mig om hur jag ser ut iaf lite grann.
Så nu till det som verkligen stör mig, JAG har faktiskt börjat falla in i den här vanan jag med!! Jag orkar inte fixa håret hela tiden o jag har faktiskt använt samma kläder några dagar i rad!(Vilket inte händer särskilt ofta!) Oj oj oj..förfallet är ett faktum, men att gå från att försöka vara stylad varje dag o stå i en av Stockholms trendigaste butiker(för Beyond Retro räknas ju ändå dit), till att nu jobba i samma par arbetsbyxor o något urtvättat linne varje dag, så har jag liksom dragit ner lite på stylingen. =/Men jag försöker mitt bästa de stunder jag är ledig att inte se ut som pumpan i trädgården, eller att inte klä mig i några urtvättade mjukisar...
Snacka om I-landsproblem eller hur?? Jösses, jag får nog kanske ta o inse det faktum att det kanske är jag som ska skämmas..ytlig o jäklig..kanske finns det en frihetskänsla eller något o dra omkring i de där "några nummer för stora mjukisarna" eller kanske huden o håret mår bra av att återfettas i några dagar??
Men nej tack, jag tror jag hellre tar mig i kragen o ser till att le av det jag möter i spegeln än att sucka o tänka "men på lördag ska jag göra mig fin".
Tack o hej, nu på med ett par mycket snygga o fräscha arbetsbyxor, upp med håret i en slarvig tofs o iväg för att svettas lite på jobbet.
Hip, very hip...dubbelmoralen är ett faktum!=P

Inga kommentarer: