lördag 11 september 2010

Äppelpaj för andra gången..

Tidigare i veckan gjorde jag en helt suveränt god äppelpaj o tog med till jobbet o bjöd på o nu har jag gjort en till fast på äpplen hemifrån pappa..
Här är receptet:
Skiva fem eller sex äpplen tunt, värm dom i en kastrull med vatten, 2 msk råsocker och 2 msk smör.
Förgrädda en pajform med smördeg. Lägg på äpplena o häll över 2 msk citronsaft o finriv över lite citronskal. Strö sedan över 1 tsk stött kardemumma
Koka upp en toscasmet av 150 g skållad mald mandel(jag tog vanlig hackad mandel), 150 g smör, 150 g socker, 3 msk vetemjöl(jag använde dinkelmjöl med fullkorn) och 1,5 msk vispgrädde.
klicka sedan smeten över äpplena.
Grädda mitt i ugnen på 220-225 grader i 15-20 minuter.
Servera med glass(går nog med vaniljsås oxo såklart, men jag tyckte det blev för sliskigt)
Njut!=P


Inga kommentarer: