torsdag 22 april 2010

Mera Patti..


Det blir ett till inlägg om underbara Patti Smith.. Jag beställde hennes memoarer för några dagar sedan, "Just Kids" o jag tror den kommer vara helt fantastisk!! Här kommer ett litet utdrag ur den:

»Det var sommaren då Coltrane dog. Sommaren då Jimi Hendrix satte eld på sin gitarr och Kina sprängde en vätebomb. Det var uppror i Newark och protestmarscher mot Vietnamkriget. Världen stod på tröskeln till en ny tid. Det var kärlekens sommar. Det var sommaren som förändrade mitt liv. Det var sommaren då jag mötte Robert.«

..och ett till:

»Min mor lärde mig att be: hon lärde mig de böner som hennes mor en gång lärt henne "Nu när jag lägger mig ner att sova ber jag Herren att bevara min själ". På kvällarna föll jag till knä vid min lilla säng medan hon, med sin ständiga cigarett i handen, stod hon bredvid och lyssnade då jag sa efter henne. Jag ville inget hellre än att läsa mina böner, men orden bekymrade mig och jag ansatte henne med mina frågor: Vad menas med själ? Vilken färg har den?
Eftersom jag var ett busigt barn var jag rädd att min själ skulle ge sig av medan jag låg och drömde och sedan inte komma tillbaka. Därför gjorde jag mitt bästa att inte somna, bara för att hålla den kvar inom mig där den hade sin plats.«

Jag längtar tills den kommer..=)

Inga kommentarer: