fredag 21 december 2007

Sluta stressa!!!!

Har precis varit inne i stan o shoppat lite julklappar (inte från mig, utan från pappa)..det är helt sjukt att det är samma visa varje år, alla stressar omkring för att handla julklappar åt alla...o ju närmare julafton man kommer, desto värre blir det!!
Det är ju inte bara under julen vi stressar utan nu har det nästan blivit modernt att vara stressad...Vi hinner inte träna, vi hinner inte laga mat..vi hinner inte o vi hinner inte...lägg ner!! Den enda som kan göra något åt all din stress, det är ju du själv!!
Som den norrländning jag är, så förstår jag inte varför alla i Stockholm (eller storstäder överhuvudtaget) stressar så. Man ser folk som springer från bussen ner i tunnelbanan för att hinna med ett tåg...jag är inte en av dessa människor, det kommer ju snart ett till så varför stressa???
Det är ju i regel vi själva som ligger bakom dessa sjukdomar(eller vad man ska kalla det), såsom utbrändhet o liknande..o det är ju bara vi som kan ändra våran livsstil!!
Jag själv hatar att stressa o försöker undvika det så mycket som möjligt..kliver hellre upp en timme tidigare än vad jag behöver osv..
Sedan kan jag förstås bli stressad också, jag är ju ingen övermänniska, men jag undviker det i största mån jag kan..Jag vet inte om det har att göra med att man jobbat inom handel några år och blivit van stressen o lärt sig att hantera det på ett bra sätt...??
Nu ligger ju inte Hudiksvall så långt norrut, men det blir ändå en annan sorts puls...
Det stämmer nog det Gert Fylking säger i sin låt.."Bo i Stockholm ett tag, men dra innan du blir för dryg..Bo i Norrland ett tag, men stick innan du blir för trög!"
Man behöver nog lite av varje tror jag...men mest tycker jag att alla människor i storstäderna kan lära något av de lugnare folket i norr...
"Så nu ta du o stresse ner...schlappna av o ta't lit lugnt!!"

Inga kommentarer: