måndag 14 juni 2010

Livet på landet..


Det är något visst med att bo på landet ändå..lugnet o friskheten i luften är bara två av de saker jag tycker om.
På den sena våren o den tidiga sommaren så älskar jag ljudet av traktorer på täkterna in till sena kvällen, det är alla bönder som försöker hinna med vårbruket på deras lediga tid..för en bonde är sällan helt ledig.
Jag älskar att känna doften av gräs som vajar i blåsten o syrenerna som blommar runt knuten, att höra en ko råma en bit bort på sommarbete o se hur katterna åmar sig i solen o njuter av värmen..
Att kunna promenera vilken tid som helst på dygnet utan att vara rädd o se kalvarna o fölen som precis slagit upp ögonen mot världen stapla runt i hagen o leka med sin mamma.
Att känna doften av nyslaget hö o höra suset av fläkten på hötorken om kvällarna som vyssar en till sömns.
Blommor som hundkex, lupiner, midsommarblomster o förgätmigej pryder dikeskanterna o får en att tänka att kanske i år ska jag samla sju sorters blommor o hoppa över sju olika gärsgårdar på midsommarnatten...för gärsgårdar finns det gott om o en sån vill jag faktiskt ha runt mitt framtida hus..
Att höra grannbarnen stoja i trädgårdarna, lyckliga över att ha sommarlov o leka i vattenspridarnas stänk..
Jag minns mina egna sommarlov o ler vid tanken o blir varm i hjärtat o tänker att om jag nånsin får barn, ska dom minsann få ett liv på landet dom med..

Inga kommentarer: