fredag 25 juni 2010

Midsommarafton..


Så kom då midsommarafton i år igen.

Midsommar, mitten på sommaren.. Men sommaren har ju nyss börjat kan det tyckas eller hur? Under veckan som varit hade vi den längsta dagen på året o nu har det vänt o går mot mörkare tider..hua vad jag bävar!!=/ I går var det oxo precis ett halvår till julafton, inte så att jag räknar ner, utan jag bara reflekterade över datumet.. Sex månader till tomtefar fäster släden bakom renarna o far runt i alla små stugor o hus..
Men tillbaka till midsommarafton, firandet som har gått från hedniska blot o ritualer, till små grodorna runt en stång, plocka blommor o lägga under kudden o hoppas att få se sin framtida kärlek, till att dra i sig en absolut eller några beska droppar till sillen o sjunga helan går, eller kanske skippa sillen o gå direkt på alkoholen...det grillas jo oxo på vart o varannat midsommarfirande, vem var det som kom på den briljanta idén med grillning o alkohol tillsammans? Promillemätning på grillmästarn kanske??=P
Förväntningarna är höga inför denna dag o kväll, vare sig vi firar med gamla eller nya vänner, ett hopp om att kanske i år får vi en midsommar utan regn (det vore väl något nytt??=P), att kanske du får dig ett nyp i en buske eller i det höga gräset lite senare in på kvällen eller bara att få spendera en fin o rolig dag o kväll tillsammans med underbart fina människor o hoppas att ingen ramlar i sjön(återigen ingen bra kombo med alkohol)..men ikväll lär nog en hel del sjöar i vårt avlånga land få besök av några nakna, något överförfriskade midsommarfirare som skrikandes springer i det något för kalla vattnet, där killarna hoppas att tjejerna är något för fulla för att lägga märke till den något förkrympta o frusna lilla grej som de nu plötsligt har mellan benen.. Det är lugnt grabbar, vi kollar faktiskt inte ändå..=P
Nej, allvarligt talat..nu ska jag ta o försöka få på mig några kläder o även ett lite gladare humör som passar denna dag o dra iväg för att fira med några härliga människor..
Jag hoppas att alla ni har en underbar dag o inte stressar upp er i onödan, det är bara en dag som alla andra med en stor grönskande stång mitt bland alla människor=)

SÅ glad midsommar på er!!

PUSS

Inga kommentarer: