måndag 4 oktober 2010

Sandy Skoglund..

Sandy Skoglund hörde jag talas om först för bara några månader sedan, då jag läste i Hudiksvalls tidning om att hon skulle ha en utställning på Fotografiska nu i höst o jag läste lite om hur hon jobbat o såg någon bild hon gjort o insåg att den här utställningen måste jag se!!
Hon är en surrealistfotograf/konstnär som jobbar väldigt mycket med(om inte enbart) med installationer. Hon är verkligen ett av fotovärldens stora namn har jag insett o var banbrytande i hennes sätt att använda installationer för att åstakomma de fotografier som nästan ser ut att vara photoshoppade, men som i själva verket är från tider innan detta program existerade. Med noggrannhet, kreativitet o otroligt mycket hantverk så lyckas hon göra bilder som både provocerar, skrämmer o lockar åskådaren.
Här är "Cocktail party" från -92, alla ostkrokar är limmade dit en efter en både på tak, väggar o människor..
"Fox games" från -89, med skulpterade rävar i ett gråmålat rum o med några levande modeller som är ett återkommande motiv i hennes bilder, mycket för att förstärka kontrasten på det realistiska o surrealistiska kan jag tänka mig.
"Walking on eggshells", riktiga ägg täcker golvet, o specialgjorda plattor som limmats dit för hand en efter en sitter på väggarna. Toaletten o badkaret är skulpterat i något liknande papier maché.
Här är "The Wedding" som verkligen tilltalade mig med sin röda färg, jag köpte den på plansch som jag ska rama in o sätta upp på väggen. Rosorna är handgjorda i lera o målade, väggarna är täckta i jordgubbsmarmelad, golvet i apelsinmarmelad..
Hon har massvis med bilder som jag blev kär i, många känns som tagna ur en skräckfilm, men alla är de lika fantastiska o utställningen är helt klart ett måste!! Utställningen pågår fram till 6:e november.

Inga kommentarer: