torsdag 21 april 2011

Up up and away..

Påsken.. 
Det är nu vi firar Jesus intåg i Jerusalem, vi minns hans död o vi hyllar hans återuppståndelse. Vi går på gudstjänst i kyrkan o ber...o så får vi påskägg eller?? Var påskharen med där i Jerusalem eller korsfästes Jesus på Blåkulla??
En rätt konstig högtid det här egentligen, från Jesus död o återuppståndelse till häxor som far till Blåkulla o ungar som går runt o ber om godis i gårdarna..
Då jag var liten var jag lite pojkaktig eller vad man ska kalla det. I vilket fall så var att, klä ut mig till en kärring i långkjol o med ett huckle på huvet o rödmålade kinder, det sista jag ville. Jag förstod inte alls mina kompisar som gjorde det så gärna, utan jag tog på mig min svarta keps o min svarta jacka o följde med ändå...jag menar påskkort hade jag målat o godis ville jag ju ha såklart=P 
Vi gick mil o fick Icakassar fyllda med godis, frukt o även några slantar som vi fick ifall någon var utan godis. Ingen gård gick säker, utan varenda dörr skulle bankas på. Efter en lång dag av mycket vandrande så ringde vi sedan efter skjuts från någon av gårdarna(mobilfri tid!) vi orkade helt enkelt inte gå hem. 
Sen delade vi på våran skatt o sjönk lyckliga o trötta ner i soffan o tryckte i oss allt..frukten fick vara kvar rätt länge har jag för mig=P
I år tänker jag inte klä ut mig till någon påskkärring, det får räcka med den jag är=P Jag får köpa mitt eget påskgodis, kanske på systemet...men vad roligt det vore o få ett påskägg av någon förresten=) Det hade nödvändigtvis inte behövt innehålla godis utan nån liten överraskning...vad som helst=P=)
Nej, allvarligt talat..nu måste jag käka klart min frukost o sedan ge mig ut på stan för att hinna med alla ärenden innan jag drar till Blåkulla...jag menar jobbet! ;)
Glad Påsk på er allihopa!!




Inga kommentarer: