måndag 27 april 2009

Kroppsfixering..

Jag har gått o blivit lite mer irriterad över detta nu på sistone...o droppen kom nog igår, då jag på väg in på Hemköp här i Falun, möter tre pinsmala tjejer i 12/13 års åldern som äter en varsin glass.. Den ena säger att det var gott med glass, varpå den andra säger att "Mm..men man blir ju tjock av det.."
Vad i helvete!!?? Vad är det som har hänt med samhället egentligen??
Det här är ju inget nytt, utan vikthysteri o kroppsfixering har ju funnits väldigt länge o tyvärr går problemet ner i mer o mer i åldrarna...
Jag kommer ihåg då jag gick i högstadiet, jag hade inte en tanke på det här med att gå ner i vikt eller att jag skulle bli tjock om jag åt si o så...det var inte riktigt lika vanligt då..(det är 13 år sedan jag gick i sjuan) men sedan har det rullat på..o kändis efter kändis har magrat ur o därmed flera av oss "dödliga" oxo...kolla bara på de första säsongerna av Vänner..Courtney Cox o Jennifer Aniston är sunt smala o har riktigt fina kroppar, vilken storlek kan de ha? 36 kanske...kolla sedan på de senare säsongerna då de magrat ur o bär nu snarare en storlek 32....en storlek som btw inte fanns på vuxenkläder förrän ett par år sedan...
Visst jag kan tycka att de ser snygga ut nu oxo, med deffade o vältränade kroppar...men ska jag jämföra dom med till exempel 50-talets skönhetsideal där Marilyn Monroe hade den ledande formen...så väljer jag nog hellre att se kvinnor se ut som ms Monroe...vet ni förresten vilken storlek hon drog?? Hon drog en sund 42, som idag kanske snarare skulle ses som lite kraftig eller mullig??!! Nu hade ju hon en otroligt proportionelig kropp..men ändå..
Det finns ju oxo kändisar idag som inte följer det extremt smala modet, vilket jag tycker är värt en applåd...så slå ihop händerna för dessa vackra o sunda kvinnor o hoppas att resten av alla kvinnor hakar på denna "trend"!! Fram för kurvor!!
America Ferrera aka "Ugly Betty"
Leona Lewis
Beyonce Knowles
(För att nämna några)



1 kommentar:

jasmine sa...

Bra inlägg! Helt sjukt att höra tjejer idag säga att Miss monroe var tjock:(