torsdag 2 april 2009

När jag blir stor..

Jag låg o tänkte igår på vad jag hade för drömmar då jag var liten...vad jag ville bli då jag växte upp...o jag tror att det skulle kunna låta lite olika från olika åldrar i mitt liv faktiskt....fast kanske inte ändå...ska se om jag minns lite hur det var...
Vi börjar då jag var tre år ungefär....
"Jag vet vad jag vill bli då jag blir stor...jag ska köra betonglastbil o hjälpa mamma o pappa o bygga deras hus.."
Det var vad jag sa då vi höll på att bygga vårat hus, efter att det gamla hade brunnit ner o det enda jag ville var att hjälpa mina föräldrar...o inte en tanke på att det inte tar över femton år o bygga ett hus=P...´

Sen då jag var sju år..
..ville jag bli lärare..för jag tyckte om o läsa o skriva o älskade att läsa upp mina berättelser för klassen...fick ta över lektioner då fröken skulle bort...jo, lärare ville jag bli..
Japp, jag var snabb o lära mig då jag var liten o jag älskade verkligen o vara duktig i skolan...så det var min dröm i den åldern...

Då jag var nio år..
Hade jag en hemlig dröm att bli modell då jag blev äldre..som jag tror många flickor har haft nån gång i livet...jag talade aldrig om det för någon o det blev ju aldrig något av den drömmen av olika skäl, vissa mer självklara än andra..

Tretton år o började högstadiet..
Nu började alla möjliga idéer o drömmar väckas till liv...bland annat hade jag drömmar om att resa en hel del då jag blev äldre...men något jag ville riktigt mycket, var att inte vara blyg längre!!

Femton år o valet inför gymnasiet..
Började få drömmar om att bli make up artist...eller kanske designer (kruxet där var att jag inte kommit särskilt bra överrens med en enda syslöjdslärare jag haft, så jag kunde inte så jättemycket..) Men jag visste att något kreativt ville jag göra, så estetisk konst o formgivning blev valet o fantasier om att nån gång bli en riktig konstnär fick fart...

Sjutton år...
Mitt i gymnasiet, mer eller mindre skoltrött o drömde mig bort...vart som helst förutom Hudik skulle ha dugit just då...men alltför blyg o osäker var jag så drömmarna fick vänta...önskade mig mer självförtroende o att ha en egen lägenhet...

Arton år..
Jisses det enda jag ville ha nu, var mitt körkort..o skoja inte vad jag fick kämpa för den lappen...mina nerver var inte de bästa om jag säger så...
Drömde fortfarande om att jag skulle få en chans att komma iväg...men det skulle ta ett tag till..

Nitton....
Studenten...nu drömde jag om ett jobb o kunna flytta hemifrån o satt o kikade på utlandstudier i smyg...kunde verkligen jag göra nåt sånt??
Tjugo år...
..tog mig i kragen o sökte en sömnadslinje, inte i någon annan stad dock..nope, hemma i Forsa blev jag kvar, men drömmarna ändrades lite mer åt det konstnärliga hållet....

Tjugotre...
Kände det som att jag stod o trampade på samma ställe o längtade bort mer än nånsin...drömde om att må bättre o att få börja om på nytt...jag ville ha något eget..

Tjugofyra år..
Efter ett sammanbrott, så insåg jag att nu kunde jag inte vänta längre...sökte ett gäng utbildningar o såg drömmen kunna bli sann...att kunna ta sig ifrån lilla Hudiksvall o hitta mig själv på riktigt! Drömde om en utbildning som skulle kunna ta mig nånstans bra...mot Norrtälje tog jag sats..

Tjugofem..
Den stora två femman...åldersnojan ersatte de flesta drömmarna för ett tag o jag kände att att jag var för gammal..men bara för ett litet tag, man är ju inte äldre än vad man gör sig eller hur=P
Såg nu att jag inte ville tillbaka till Hudiksvall på ett bra tag...
Drömde nu om att ha en egen butik, med kläder o lite andra prylar...en del egengjorda o egendesignade...

Idag då...
Jag kommer att ha nån form av egen verksamhet längre fram, det vet jag..jag kan göra det mesta, bara jag lägger manken till....drömmer annars om ett jobb där jag tycker om att vara, en lägenhet att inreda efter eget huvud...resor till olika platser i världen...o att få leva mitt liv med den jag håller kär!!
Man är aldrig för gammal för att drömam, men drömmarna har en tendens att ändras för att bli lite mer realistiska o kanske lite mer enkla, men inte därför sämre på nåt sätt...
Keap dreaming..nu ska jag sova o drömma lite till

Inga kommentarer: