fredag 9 januari 2009

Surrealismens mästare...

Vi fick i uppgift en gång i högstadiet att måla av en tavla av en känd konstnär o dessutom skriva en uppsats om samma konstnär..efter att ha kikat i ett antal böcker så fasnade jag för Salvador Dalí o hans surrealistiska målningar...Jag har tyvärr inte min teckning här som jag gjorde..men jag fick MVG på både bild o uppsats=)...o jag gjorde ännu en tavla med han som inspirationskälla i gymnasiet..det blev som ett Dalí-collage...
Han var verkligen en konstnärssjäl med ett rörigt inre...många skulle nog kalla honom psykiskt sjuk efter vad jag läst om honom, men för mig känns han spännande...Och därför känns det extra roligt att det kommer ut en film om han o hans liv..."Little Ashes"...den kommer att släppas i mars i år och jag får verkligen hoppas att den kommer till Sverige..
Lägger ut en trailer för filmen o ett antal bilder på hans tavlor här nedan...








Dalí själv..man riktigt ser i han ögon att han inte är som alla andra(milt sagt)..
Den här tavlan var det som fångade mitt intresse o som jag målade av...synd att ja inte har min version här...=(

Inga kommentarer: