fredag 23 januari 2009

Åter till hemmafrun...

Läste nyss ett inlägg på Miriams blogg Kafferepet om tre kvinnor i England som lever som de gamla hemmafruarna på 30-40- o 50-talet...o jag måste hålla med Miriam då hon säger att det både är imponerande o skrämmande! Mest skrämmande för min del dock...
Ovan är Joanne Massey, som lever fullt ut som en 50-tals hemmafru..här är ett citat av vad hon sagt: "I try not to interact with the modern world too much at all. Shopping in supermarkets is an ordeal, and I only recently realised that Tony Blair is no longer Prime Minister as I don't read newspapers - they are just too distressing."
Jag är för att leva på sitt sätt o att låta folk vara i sin egen lilla värld, men man kan ju inte ignorera att det finns en verklighet o att det hela tiden händer saker omkring oss o att världen förändras dag för dag....


Jag är imponerad över att de här kvinnorna valt att leva på det här sätten o att de helt o hållet tagit emot de könsroller som fanns under dessa årtionden...för mig skulle det vara helt omöjligt som jag tidigare sagt, att se mig som understående mot min kille/man...jag ser män o kvinnor som jämlika o att man bör dela på både hushåll o barn...
Sen måste jag ju bara säga som en liten parentes, att de är ju sjukt fina..älskar deras klädstilar o hårfrisyrer..


Men vidare till nästa dam...
Här har ni Debbie Cleulow som lever som en 40-tals hemmafru...hon tänker rätt lika som Joanne: "I think I have a far happier marriage than many other people I meet, because we have strict demarcations in our roles.I do all the cleaning, ironing, washing and cooking, and Martin puts up shelves and looks after the car. He's the breadwinner and I create a lovely - and loving - environment for him. "

Som sagt jag accepterar att de valt denna livsstil o andra kvinnor som lever efter dessa könsroller..men det får mig att koka inombords oxo o jag förstår inte riktigt varför!!??

Inget fel på att vara kvinnlig, herregud nej!! Men o vara så fast i dessa uråldriga könsroller...VARFÖR??

Den sista damen Diane Rowlands lever som en 30-tals hemmafru o säger detta om sin favorittid:
"Men and women knew their roles in society and there wasn't all this pressure on women to have to go out to work and try to be equal to men. "

O som många ggr under detta inlägg så håller jag med Miriam..vi kvinnor ska inte försöka vara jämlik med mannen, vi ÄR det redan!!!

Just detta ämne om könsroller är väldigt intressant o kan skapa många diskussioner o är det någon som vill tycka till...snälla lämna nån kommentar, jag är öppen för alla åsikter!!

Om ni vill läsa mer så kan ni kolla in artikeln i Daily Mail här..

Inga kommentarer: